- Viete o čo ide a kde ho hľadať?
Dátum výroby pneumatiky DOT
Každá pneumatika má na sebe označenie DOT, podľa ktorého dokážeme určiť jej presný vek. Štvorčíslie je vyrazené na bočnici v tvare napr.:
DOT 0520
05 - piaty týždeň (prvý februárový v roku)
20 - rok 2020
Potrebujem vek pneumatiky vôbec poznať?
Pýtate sa, k čomu je bežnému užívateľovi takýto údaj dobrý? Vek pneumatiky je síce dôležitý, ale orientovať by sa človek mal skôr podľa iných ukazovateľov, ako je napr. hĺbka dezénu, správny výber na svoj štýl jazdy, typ auta atd. DOT síce ukazuje, kedy bola pneumatika vyrobená, ale už nehovorí nič o jej skladovaní, opotrebení a podobne. Je teda dôležitý skôr pre výrobcov, ktorí podľa neho dokážu zistiť, aká zmes bola pri výrobe použitá aj aké stroje a ktorí operátori na nej pracovali, čo veľmi pomáha pri prípadných reklamáciách alebo pri vývoji.
S pneumatikami to totiž nie je ako s potravinami - nepodliehajú skaze tak rýchlo samy od seba. Výrobcovia totiž do zmesi na výrobu pneumatík pridávajú určité činidlá, ktoré zabezpečujú dlhodobú ochranu produktu. Ak teda pneumatiku správne skladujete, má takmer rovnaké vlastnosti ako po vyjdení z výrobnej linky aj za päť rokov. Jej opotrebovávanie a skutočné starnutie začína až vo chvíli, keď ju obujete na auto.
Vedeli ste že
Informácie o dátume výroby DOT nepatria medzi TOP10 kritérií, ktoré sú pri nákupe pneumatík rozhodujúce? Počas používania pozná skutočný vek svojich pneumatík len necelých 20% vodičov.
Čo hovorí odborník?
„Množstvo interných testov, ktoré sme v uplynulých rokoch uskutočnili, potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a pneumatikou vyrobenou pred 5 rokmi. Rozdiely sú také minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne 5 rokov,“
hovorí Ing. Aleš Langer, šéf oddelenia Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.
Je dátum výroby dôležitý?
Vo výrobe je bežné, že sa letné pneumatiky vyrábajú už na jeseň. Samotná výroba síce trvá len niekoľko hodín, ale vďaka sezónnemu nákupu sa môže cesta od výrobcu k samotnému zákazníkovi predĺžiť. Výrobcovia preto pridávajú do zmesí na výrobu pneumatík špeciálne činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré zaistia na dlhé roky priebežnú ochranu a pri správnom skladovaní zachovajú pneumatiky prakticky ako nové.
Ako dlho možno pneumatiku považovať za novú?
Pneumatika začína skutočne starnúť až obutím na vozidlo. Až vtedy na ňu vo väčšej miere začínajú pôsobiť vonkajšie vplyvy ako slnko, vzdušná vlhkosť a ozón. Záručná lehota na pneumatiky je 2 roky a začína plynúť dátumom nákupu pneumatík.
Starne pneumatika?
Áno, ale len veľmi pomaly. Prvých päť rokov má prakticky rovnaké vlastnosti ako tá, ktorá práve zišla z výrobného pásu. Ale aj po uplynutí tohto času zostáva do konca celkovej životnosti pneumatiky ešte ďalších päť rokov, počas ktorých sa môžete spoľahnúť na špičkovú kvalitu jazdy.
Do akej miery záleží na roku výroby?
Nezávislé organizácie (ADAC, ACE, Automotoklub ČR) a prémioví výrobcovia Continental, Michelin, Goodyear atd. sa zhodujú, že dôležité je predovšetkým správne skladovanie. Pokiaľ je pneumatika uložená v suchom a temnom priestore s teplotou cca 15 °C, vydrží v nezmenenom stave aj 5 rokov a je možné predávať takú pneu ako novú.
Výskum výrobcu Michelin preukázal, že:
1 rok skladovania = 3 týždne užívania
Starnutie pneumatiky tak násobne viac ovplyvňuje spôsob jej užívania. Výrobcovia tvrdia, že pneumatika starne skladovaním až 17x pomalšie ako keď je používaná.
Ak dátum výroby nie je dôležitý, čo je teda dôležité?
Dôležitý je dátum, kedy je pneumatika namontovaná na vozidlo. Počas používania je pneumatika vystavená veľkému množstvu negatívnych vplyvov, nárazom a ďalším jazdným podmienkam, ktoré sa nevyskytujú pri jej skladovaní. Preto začína pneumatika po montáži významne starnúť.
Pneumatika významne nestarne, pokiaľ nie je namontovaná na vozidlo. Prečo?
Pred montážou je pneumatika nenahustená, nezaťažená a vystavená minimálnym teplotným výkyvom na mieste uskladnenia. Boli uskutočnené tri štúdie v Kórei, Nemecku a Saudskej Arábii. Štúdie v Kórei a Nemecku potvrdili, že neexistujú žiadne rozdiely vo výkonoch novo vyrobenej pneumatiky a pneumatiky skladovanej tri roky. Štúdia zo Saudskej Arábie svedčí o tom, že pneumatika používaná na vozidle počas jedného roka vykazuje rovnaké známky starnutia ako pneumatika skladovaná desať rokov.
AutoObuv.sk je jeden z mála eshopov, ktorý zobrazuje reálne online skladové zásoby a vedie DOT-kové hospodárstvo, kde zákazníkovi okamžite vieme poskytnúť presný rok výroby pneumatík, ktoré sú fyzicky u nás, na sklade. Dbáme na maximálnu starostlivosť a špičkové, profesionálne skladovanie, preto od nás dostanete vždy čisté pneumatiky. Keďže DOT nie je dôležitý parameter pri výbere pneumatík a prevyšuje tu parameter správneho výberu dezénu, odporúčame motoristom po montáži pneumatík počas svojho prevádzkového života zvýšenú starostlivosť o dezén, ktorá môže ušetriť nie malé peniaze, a to:
- správny tlak a pravidelná kontrola
- správne nastavená geometria
- kontrola poškodenia dezénu
- meranie hĺbky behúňa
- správne čistenie a skladovanie
- plynulá jazda (nie štýl brzda-plyn)
Zdroj: ADAC, nemecká motoristická organizácia, Štúdia Saudskej Arábie uskutočnená univerzitou v meste Osaka, vydaná v časopise Rubber Chemistry and Technology, Kórejský úrad na ochranu spotrebiteľov, Michelin SK, Continental SK