Letné pneumatiky 2019 – Novinky
AutoObuv.sk opäť ako jediný eshop s pneumatikami prináša stručný prehľad noviniek pre letnú sezónu. Minulý rok bol na inovácie „slabší“, výrobcovia ako Pirelli, Bridgestone, Michelin, či Goodyear a Dunlop vylepšovali svoje dezény novšou zmesou, ako F1 Assym 3 alebo RT2, prípadne spravili dvojičky dezénov orientované na SUV vozidlá. Toyo ostalo pri T1R, Vredestein pri Ultrac Vorti a Satin, Hankook ostal rovnako pri Ventuse a Evo, Nokian pri zLine a iLine a každý potichu vo svojich vývojových centrách testovali. Pamätáme si na letnú Conti 6, celoročný Hankook, Michelin Crossclimate alebo Nokian Weatherproof a pár SUV dezénov od Kumho Tyres.
Toto leto bude lepšie a nižšie v článku si spomenieme aspoň tie najpredávanejšie dezény u nás v strednej Európe. Všetky novinky, poznatky a skúsenosti čerpáme s konferencií výrobcov, na ktorých sa TeamAutoObuv.sk každoročne zúčastňuje už 10 rokov a je súčasťou servisnej siete.
Začnime s Nokianom.
Letné pneumatiky Nokian Powerproof
Fíni sú špičkou v zime, ale naozaj to myslia aj s letnými dezénmi. Okrem technologicky najvyspelejšej továrni na výrobu pneumatík v Petrohrade, vývojovým centrom pre zimné pneumatiky vo Fínsku sa tohto roku dočkali vlastného testovacieho okruhu v Španielsku, kde boli testované všetky letné dezény na čele s Mikom Hakkinenom.
Nokian powerproof je nástupca úspešného zLine. Testovanie a vývoj prebiehalo 4 roky, skúšalo sa na tratiach v Španielsku, Portugalsku a Nemecku na autách Audi RS5 a Mercedes C43 AMG. Dezén je vynikajúcim príkladom novej generácie pneumatík Nokian Tyres pre stredoeurópsky trh. Poskytuje kvalitu, umožňuje ľahkú jazdu a patrí do najvyššej kategórie pneumatík pre osobné vozidlá kategórie Ultra High Performance. Rozsiahla ponuka zahrňuje 51 rozmerov s rýchlostným indexom W a Y od 270km/h do 300km/h.
Koncept dvojitej bezpečnostnej zóny umožňuje, že kontaktná plocha pneumatiky Nokian Powerproof ostáva optimálna na cestách za dažďa na diaľniciach a rovnako pri rozpálených vozovkách. Nová silná stavba zaručuje maximálnu odolnosť, ktorú potvrdila nezávislá skúšobná organizácia TUV SUD a dezén označila značkou Tire Performance Mark za všestranné a komplexné výkony. Dezén bol testovaný spolu s Pirelli Pzero, Dunlop Sport Maxx RT a Conti Sport Contact, kde si ľahko obhájil prémiovú kvalitu.
Vodiči požadovali stabilitu a bezpečnosť v extrémnych podmienkach. Rôzne letné podmienky a cestné povrchy sú pre Európu veľmi náročné. Zmeny teplôt medzi chladnými jarnými dňami a horúčavy v lete presahujúce teplotu vozovky nad 40 stupňov doprevádzané náhlymi búrkami vyžadujú letné pneumatiky, ktoré sú schopné prispôsobiť sa rôznym podmienkam.
Špeciálna pozornosť bola venovaná bezpečnosti a presnej ovládateľnosti pri vysokých rýchlostiach a prudkých manévroch.
Čo je koncept dvojitej bezpečnostnej zóny?
Na inovatívnom dezéne sa nachádza zóna pre stabilitu a bezpečnostná zóna na mokro. Na vonkajšej strane ramena sú dezénové bloky, ktoré sa vďaka šikmým drážkam umožnia odolať i veľkým bočným silám najme v zákrutách, ktoré zaisťujú presnú ovládateľnosť na suchom asfalte.
Na vnútornej strane ramena je zóna na mokro, ktorá zvyšuje bezpečnosť na mokrých cestách vďaka optimalizovanej priľnavosti s lichobežníkovými prietokovými drážkami, ktoré rozdeľujú stredové rebro ramena. Tento odvádzací dizajn drážiek umožňuje efektívnu ochranu pred aquaplaningom pomocou ukladania vody a jej rýchleho odvodu z miesta kontaktu medzi pneumatikou a povrchom vozovky. Prepadové drážky uľahčujú odvádzanie vody a treba spomenúť aj leštené drážky, ktoré mal Nokian ako prvý výrobca.
Zmes siliky Dynamic Grip pre maximálnu priľnavosť
Jedinečná zmes vytvára funkčné molekulové reťazce a polymery s pružnou sieťovou štruktúrou, ktorá zaisťuje maximálnu priľnavosť a odolnosť od jarných dní až po koniec leta. Viacvrstvová stavba behúňa zároveň znižuje valivý odpor vďaka čomu šetrí palivo.
Komplexný Európsky testovací program
Okrem rozsiahlych laboratórnych testov a indoorového testovania sa pri náročnom vývoji využívalo počítačové modelovanie pomocou vysokorýchlostných kamier. Testovanie v skutočných cestných podmienkach prebiehalo v Nemecku, Čechách, Španielsku, Portugalsku a vo Fínsku. Takto chcel výrobca preveriť dezén v rôznych podmienkach počasia.
Tichý dezén
Polkruhové jamky v stenách drážok, ktoré pripomínajú profil golfovej loptičky zvyšujú jazdný komfort. Drážky s tichým efektom sú inováciou, ktoré znižujú vonkajší ale aj vnútorný hluk v kabíne. V oblasti pätky pneumatiky sa nachádza zmes Clinch, ktorá zaisťuje tichú a plynulú jazdu.
Patentovaný komfort a bezpečnosť
Indikátor hĺbky dezénu DSI – Driving Safety Indicator, ktorý je patentom spoločnosti Nokian Tyres, má tento majster na premenlivé počasie na svojom behúni aj indikátor aquaplaningu. Jedná sa o symbol kvapky, ktorý zmizne v okamžiku, keď už je dezén menší ako 4 milimetre a tým sa zvyšuje riziko aquaplaningu. Informačné pole umožňuje zaznamenať správny tlak hustenia a montážnu pozíciu pri výmene pneumatiky.
Letné pneumatiky Nokian WetProof
Nástupca osvedčeného Line, ekonomickejšia verzia pneumatiky predstavuje bezpečnú a spoľahlivú voľbu pre osobné vozidlá stredoeurópskych ciest. Najvýznamnejšími vlastnosťami sú brzdný výkon na mokrých vozovkách a efektívna odolnosť voči aquaplaningu. Nová generácia pneumatík Nokian využíva dvojitú bezpečnostnú zónu, rovnako ako športovejší Powerproof.
Dezény si prešli rovnakým testovaním skúšobnej organizácie TUV SUD, ktorá potvrdila, že dezén je z hľadiska kvality a výkonnosti na úrovni prémiových konkurentov. Pneumatiky prešli prísnym testom a fungujú od jari až po koniec letných mesiacov. Wetproof si po testoch zaslúžil prezývku „nepriateľ aquaplaningu“ vďaka technológii Nokian Tyres Coanda. Fenomén známy ako Coandov efekt znamená, že voda môže byť smerovaná tak, aby sledovala krivku povrchu a netiekla priamym smerom. Ako náhle pneumatika nahromadí viac vody ako je schopná odviesť, dochádza k aquaplaningu. Coanda tomu zabraňuje.
Pneumatiky majú koncept dvojitej ochrany, samoblokačný systé , ktorý poskytuje efektívny odvod vody preč z behúňa, drážky s tichým efektom a špeciálnu oblasť na bočnici, ktorá zabraňuje hlučnosti a vibráciám.
Ďalšou inováciou je zmes Aqua Hybrid, špeciálna zmes novej generácie s najvyspelejšími typmi polymérov a vylepšenou stavbou so silikou, poskytujú priľnavosť a nižšie náklady na palivo. Leštené drážky a technológia tichých bočníc sú samozrejmosťou.
Nokian naozaj nezaspal a v pravý čas priniesol na trh zaujímavé dezény, ktoré budú silným konkurentom v už tak nabitej prémiovej triede pneumatík.
Dajme priestor rovnako silnému Hankooku
Letné pneumatiky Hankook Ventus S1 Evo 3 K127
Hankook u nás začínal ako veľká neznáma. Človek poznal Kiu, Hyundai a až časom spoznával pneumatiky na týchto autách z prvovýroby. Kórejci ale napredujú obrovskou rýchlosťou a cez svoju dlhoročnú tradíciu a technologickým centrám, ktoré môžu závidieť aj tie vyspelejšie krajiny sa dostali medzi špičku nie len v Európe. Podpísali Formulu cez ktorú sa dostali do Porsche, BMW, Audi a dnes už distribuujú pneumatiky s homologizáciou Mercedes do prvovýroby. Na pneumatikách tejto značky môžete mať napríklad BMW rady 5 a 7, či Audi SQ7 a iné prestížne vozidlá.
Hankook má rovnako ako Pirelli, Dunlop, Goodyear či Michelin s Nokianom a ďalšími svoje dezény, z ktorých každý je určený na niečo iné. Ventus prime 3 k125 je ekonomickejšia verzia, S1 Evo K117 je o niečo športovejšia s mäkkšou zmesou, či V12 Evo 2 K120 v športovejšom segmente. Nezabúdajme ani na čistú „eko verziu“ pre menšie vozidlá Kinergy Eco K435. Kto už Hankook mal a ostal verný tejto značke vie, že tieto dezény sú v pomere kvalita/cena neporaziteľné a osvedčené.
S1 Evo 3 K127 je tu. Dezén ztelesňujúci prvotriedny výkon spolu s pohodlnou a bezpečnou jazdou. Dezén má oproti predchodcovi skrátenú brzdnú dráhu o jeden meter! Zachováva si výkonnosť a jazdný komfort s nízkou spotrebou paliva.
Konštrukciu má pevnejšiu a je z aramidových vlákien, čo zaisťuje stálosť profilu pri jazde vo veľmi vysokých rýchlostiach. Obmedzuje sa tým deformácia blokov pri náhlych zmenách smeru a zaisťuje sa rovnomerné opotrebenie pri vysokej záťaži.
Vykrojená drážka pneumatiky Evo 3 zaisťuje lepšiu priľnavosť na mokru a zvyšuje odolnosť voči aquaplaningu na hladkých povrchoch. Širšie ramenné bloky majú maximálnu priľnavosť v zákrutách a dotyková plocha zaručuje stály tvar, čo zvyšuje ovládateľnosť na suchu o 15%.
Nová zmes čistej syntetickej siliky využíva vulkanizáciu pri nižšej teplote po dvojnásobne dlhú dobu oproti bežným pneumatikám. To zlepšuje väzby medzi molekulami a zaisťuje solidný jazdný výkon a dlhšiu životnosť.
Okrem týchto v našom eshope najviac predávaných značiek stoja za zmienku dezény tiež od Kórejcov, Kumho. Dezény ako Ecsta PS71 alebo Ecsta PS91 si nájdu miesto aj u náročnejších. Výborné zmesi a perfektne prepracovaný dizajn bočnice sú dobrou voľbou pri nižšej cenovej relácii. Čo sa dizajnu pneumatík týka, je Kumho s Michelin a Dunlopom v TOP3 "do krásy". Pre 4x4 bude čoskoro dostupný dezén Kumho Road Venture AT61.
V ďalšom stručnom prehľade sa pozrieme na dezény, ktoré by mali byť každú chvíľu dostupné a predstavené výrobcom od Goodyearu a Dunlop.
Dunlop predstaví nový dezén Dunlop Sport Classic a Goodyear F1 Supersport a Asymmetric 5.
Ak ste dočítali až tu, ste niekto, kto chce na svojom aute kvalitné letné pneumatiky a vyberá si u profesionálov.
Team AutoObuv.sk