Zimné mesiace sú na Slovensku ešte stále chladné aj keď na nich musíme čakať stále viac. Pripočítajme ku tomu rastúci trend celoročných pneumatík a dostaneme čoraz viac vodičov, ktorí sa rozhodnú neprezúvať na auto zimné pneumatiky. Je to však správne ? Naozaj si môžeme dovoliť neprezúvať na zimné pneumatiky pri našich, slovenských, zimných podmienkach ?
Aké sú zimné pneumatiky
Dezén zimnej pneumatiky
Zimné pneumatiky sa vyznačujú agresívnejším vzorom dezénu s väčším množstvom drážok ako majú letné pneumatiky. Okrem toho sú v blokoch dezénu rôzne tvarované a smerované lamely (zárezy v pneumatike). Najbežnejší dizajn dezénu je smerový – drážky sú smerované jedným smerom – a v tvare V alebo, ináč povedané, šípu.
Drážky vychádzajúce zo stredu sú prepájané s obvodovými drážkami a aj s drážkami na bočnici pre lepší odvod vody a snehovej kaše.
Dizajn, veľkosti aj množstvo rôznych prvkov v dezéne sú samozrejme navrhované cielene a nie kvôli kráse pneumatiky.
Aby ste dosiahli dobrú priľnavosť na snehu, musí sa pneumatika naplniť snehom. Určite si pamätáte výrobu snehuliaka, keď ste vytvorili najprv malú guľu a potom ju gúľali po snehu aby sa na ňu nalepil ďalší sneh. Pneumatika využíva túto vlastnosť na to aby sa lepšie „prilepila“ ku snehu na ceste a mala lepšiu priľnavosť. Na to slúži to veľké množstvo lamiel (zárezov)
Testami bolo dokázané, že zimná pneumatika je na snehu oveľa účinnejšia ako pohon všetkých kolies. Ak máte zimné pneumatiky na aute s pohonom dvoch kolies, bude sa Vám jazdiť oveľa lepšie na snehu ako auto s pohonom všetkých kolies ale s letnými pneumatikami.
Dezén zimnej pneumatiky nesmie mať, podľa zákona (Zákon č.8/2009 Z.z., §14) hĺbku hlavných drážok menšiu ako 3mm. Odporúčame však používať zimné pneumatiky maximálne do hĺbky hlavnej drážky 4mm.
Gumová zmes zimnej pneumatiky
Zmeniť len vzor dezénu na letnej pneumatike a vyhlásiť ju za zimnú nestačí. V zimných mesiacoch sa jazdí aj na suchej a mokrej ceste a samozrejme na snehu. Teploty sa pohybujú oveľa nižšie ako v lete. Pneumatiky musia byť „mäkké“ ak Vám majú poskytnúť dobrý pocit komfortu z jazdy a krátku brzdnú dráhu. Ináč budete mať pocit, že jazdíte na ráfikoch a pri brzdení sa koleso nebude lepiť na cestu aby zastavilo auto.
Preto musia mať zimné pneumatiky odlišnú gumovú zmes ako letné. A to je aj ďalší dôvod nepoužívať zimné pneumatiky v lete. Opotrebujú sa oveľa rýchlejšie a pri prudkom brzdení hrozí aj poškodenie behúňa.
Kedy prezuť letné na zimné pneumatiky ?
Táto otázka trápi veľa vodičov. Snažia sa prezuť čo najneskôr a to hlavne z dôvodu, aby si zbytočne nezjazdili zimné pneumatiky ak je ešte teplé počasie.
Na Slovensku nie je stanovený presný dátum od kedy musia byť na vozidle M1 a N1 zimné pneumatiky. Ak sa však na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy, musia byť na týchto vozidlách zimné pneumatiky na všetkých nápravách.
- M1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča
- N1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg
Iné to je pri M2, M3,N2 a N3 kde musia byť zimné pneumatiky, za rovnakých podmienok počasia ako pri M1 a N1, aspoň na jednej náprave a to v období od 15. novembra do 31.marca (Zákon č.8/2009 Z.z., §38).
- M2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg
- M3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5 000 kg
- N2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg
- N3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 12 000 kg
Trafiť sa úplne presne je pri dnešných výkyvoch počasia skoro nemožné. Preto odporúčame sledovať predpoveď počasia a prezúvať pneumatiky podľa toho ako a kam máte naplánované jazdy. Z pohľadu teploty je používanie zimných pneumatík vhodné pri vonkajšej teplote 7°C a menej. Od tejto teploty už môžete vlastnosti zimnej zmesi pneumatík využívať pre bezpečnú jazdu. Nevadí ak sa oteplí na 10-12°C na pár dní. Noci sú už pri týchto teplotách chladné a ráno, pri jazde do práce, môžu byť 2-3°C.
Ako si kúpiť zimné pneumatiky
V prvom rade si nekupujte jazdené pneumatiky. Ak sa nevyznáte v pneumatikách, môže sa stať, že prehliadnete znaky zlej pneumatiky a z lacno kúpeného tovaru sa stane nebezpečný nástroj, ktorý Vás v kritickej situácii nepodrží na ceste.
Preto je najlepšie kúpiť nové zimné pneumatiky. Pripravte si veľký technický preukaz, odfoťte si rozmer pneumatík na aute a navštívte svoj pneuservis alebo eshop s pneumatikami. Internetový obchod už dnes nie je len o najlacnejšom tovare. Tak ako si nekúpite stále len to najlacnejšie auto, ani pri výbere pneumatík sa neriaďte len cenou. Výber zimných pneumatík je naozaj široký.
Kvalitný pneuservis a internetový obchod spoznáte aj podľa toho, že Vám vedia poradiť s výberom pneumatík. Pred ponukou si od Vás zistia potrebné informácie ako napr. rozmer pneumatík a indexy z TP, na aké auto použijete pneumatiky, kde všade jazdíte, akým štýlom jazdíte, aká je vaša cenová hranica, prípadne o aké konkrétne značky pneumatík máte záujem. Kvalitný a kvalifikovaný predajca Vám môže predstaviť novinky, inovácie vo svete dezénov a poradí pneumatiky na mieru Vašich požiadaviek.
Zimná pneumatika nie je autodoplnok
Ak si chcete kúpiť pneumatiky, venujte tomu viac pozornosti ako napr. kúpe autolekárničky. Pneumatika je jediná súčiastka na aute, ktorá je v kontakte s vozovkou. A tá kontaktná plocha má veľkosť jednej alebo dvoch dlaní. Ak ste vodič s autom do 55kW a jazdíte len 15-20km trasy a máte stále dosť času, kľudne si kúpte najlacnejšie zimné pneumatiky. Lenže reálny vozový park na Slovensku prešiel veľkými zmenami. Autá sú rýchle, ťažké, elektrické, veľké atď.. Starostlivo vybrané pneumatiky Vám zabezpečia ten najlepší komfort jazdy, nízku hlučnosť a krátku brzdnú dráhu. Do svojho auta budete vždy nastupovať s pocitom bezpečia pred každou jazdou.